زومیت ایران

  • ۰
  • ۰

تحلیل عمل به نظریه اقتصادی قرارداد ها در بانکداری اسلامی

تحلیل عمل  به نظریه اقتصادی قرارداد ها در بانکداری اسلامی

پایان نامه کارشناسی ارشد اقتصاد

گرایش علوم اقتصادی

176 صفحه

چکیده:

از ابتدای سال 1363 که عملیات بانکداری بدون ربا شروع به کار کرد موافقان و مخالفانی را به صورت علمی و عملی به همراه داشت. پس از آن تاکنون عملیات بانکی به دنبال برقراری قوانین اسلامی در بانک­ ها و به کار بردن آن ­هاست. هر چند بانک ­ها بر اساس عقود اسلامی قرارداد با مشتریان منعقد می­ کنند اما این سوال مطرح است:  چرا، با توجه به اینکه قراردادها در بانکداری اسلامی ایران بر اساس عقود اسلامی بسته می­ شوند به هدف مورد نظر اسلام دست پیدا نشده است؟ 

برای بررسی سوال اساسی تحقیق ابتدا به بررسی مولفه­ های کارایی قراردادها با توجه به نظریه اقتصادی قراردادها در ارتباط با حقوق قرارداد ها در اقتصاد پرداخته و ویژگی ­های کارایی بخش بیان می ­شوند، سپس به ویژگی ­های قراردادهای اسلامی (عقود اسلامی) پرداخته و ارائه می‌شوند. در مرحله بعد عقود اسلامی با توجه به ویژگی ­های ذکر شده بررسی می ­شوند که آیا دارای آن ویژگی­ های کارایی بخش هستند یا خیر؟ سپس قراردادهای فعلی بانک ­ها که با عناوین عقود اسلامی هستد از لحاظ ویژگی­ های کارایی در نظریه اقتصادی قراردادها و ویژگی ­های کارایی عقود اسلامی مورد بررسی قرار می­ گیرند. یکی دیگر از مواردی که قراردادهای فعلی بین بانک و مشتری براساس آن بررسی می ­شوند، اصول حاکم بر اقتصاد اسلامی است که ابتدا به شرح کامل آن پرداخته و سپس قراردادها در فصل چهارم براساسآن­ ها همراه با سایر جداول کارایی بررسی می­ شوند. سپس پرسشنامه ­ای بر اساس ویژگی ­های کارایی قراردادها و ویژگی­ های کارایی عقود اسلامی طرح می­ شود و به جامعه داده می­ شود تا واقعیت عمل و یا عدم عمل به قراردادها بر اساس کارایی آن ­ها به دست آید. در این راستا از پرسشنامه ­­ها و تجزیه و تحلیل داده ­های پرسشنامه بر اساس نرم افزار اکسل و spss برای رسیدن به فرضیه ­ها و اهداف استفاده خواهد شد.

 نتایج به دست آمده این نتیجه کلی را نشان می­ دهند که عقود اسلامی با توجه به شرایطی که باید حاکم بر بانکداری اسلامی باشد، در کشور ما اجرا نمی­ شوند. بانک و مشتری اعمالی را انجام می­ دهند که منجر به غیر اسلامی شدن قراردادهایشان می ­شود و همین باعث خروج قراردادها از محدوده عقود اسلامی می­ شود.


دانلود فایل

* به 5 کاربرکه بیشترین امتیاز رو تا 22 بهمن کسب نمایند، بدون قرعه کشی جوایزه نقدی اهدا خواهد شد.

* به کاربری که بیشترین افراد رو به سامانه معرفی کند، جایزه وِیژه کمپ یار تعلق خواهد گرفت.

* به سه کاربری که تا عید نوروز، یشترین پاسخ صحیح داده باشند جایزه نقدی تعلق خواهد گرفت.

انواع جایزه نقدی در یک قدمی شما


برای شروع اینجا کلیک کنید
آدرس کانال تلگرامی سامانه کمپ ایران


لینک منبع و پست :http://campiran.ir/%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84-4970-%d8%aa%d8%ad%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%b9%d9%85%d9%84-%d8%a8%d9%87-%d9%86%d8%b8%d8%b1%db%8c%d9%87-%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%af%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a7%d8%b1/
  • ۹۵/۱۱/۱۱
  • gfhnvn asdasd

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی