زومیت ایران

  • ۰
  • ۰
تحقیق

*تحقیق بررسی وضعیت کارآفرینی در ایران*

تعداد صفحات: 30

فرمت فایل: word

بررسی وضعیت کارآفرینی ایران از چند منظر قابل بررسی است که یکی از آن ها آمارهای بین المللی و داخلی است. در مورد آمارهای بین المللی می توان به آخرین آمار کنسرسیوم دیده بان جهانی کارآفرینی اشاره کرد که در عمده شاخص های ایران یا نسبت به سال گذشته شاخص ها با با افت مواجه بوده و یا امتیاز کسب شده ایران کمتر از میانگین کشورهای عضو دیده بان جهانی کارآفرینی است. طبق گفته مدیر دفتر دیده&zwnj بان جهانی کارآفرینی (GEM) در ایران براساس آمار دیده&zwnj بانی جهانی کارآفرینی شاخص ترس از شکست در ایران در سال 88 نسبت به سال 87 به میزان 10 درصد افزایش یافته است.

براساس اعلام این کنسرسیوم شاخص قصد کارآفرینانه ایران نیز در سال گذشته از رقم 37 درصد در سال 87 به رقم 28 درصد کاهش یافته که معنای آن این است که از هر 100 جمعیت فعال اقتصادی ایران در سال گذشته 28 نفر قصد کارآفرینی داشته اند که از این تعداد 12 نفر توانسته اند به بازار کار ورود کنند و از آن ها با عنوان کارآفرینان نوپا یاد می شود. به گفته محمد رضا زالی، رتبه ایران در این بخش از 54 کشور جایگاه بیستم است. همچنین کارآفرینی نوپای مردان و زنان در ایران به ترتیب &zwnj 14 و چهار درصد بوده در حالی که میانگین این شاخص ها در کشورهای عضو GEM به ترتیب 12 و هفت درصد بوده است.

اما کارآفرینان پس از راه اندازی کسب و کار، وارد مرحله&zwnj کسب وکار جدید می&zwnj شوند که این موضوع نیز با شاخص کارآفرینی جدید مدنظر کنسرسیوم دیده بان جهانی کارآفرینی است و وضعیت ایران در این شاخص نیز نسبت به کشورهای دیگر چندان مطلوب نیست. رتبه ایران در این بخش هم در حالی با سه امتیاز جایگاه بیست و چهارم است که میانگین جهانی این شاخص چهار درصد محاسبه شده است.

در شاخص درک فرصت&zwnj های کارآفرینانه در ایران نیز امتیاز ایران 33 درصد در حالی محاسبه شده است که این رقم کمتر از میانگین 38 درصدی کشورهای عضو GEM است.

بدترین شاخص ایران نیز طبق گفته مدیر دیده بان جهانی کارآفرینی در ایران در شاخص کارآفرینی بین المللی بوده است که وی علت آن را مربوط به مسائل بوروکراتیک و پیچیده بودن فرایندهایی مانند صادرات و واردات عنوان می کند.

در مورد آمارهای داخلی وضعیت کارآفرینی در ایران نیز می توان به آمارهای توازن بازار کار ایران اشاره کرد که آمارهای سال 88 نشان می دهد راه اندازی کسب و کار در کشور به گونه ای نبوده که بتواند نیازها را پاسخ دهد.

براساس محاسبه صورت گرفته بر پایه میزان اشتغال اواخر دهه هفتاد بر پایه اسناد برنامه سوم توسعه در سال 88 تعداد نیروی کار عرضه شده در بازار کار 26 میلیون نفر و میزان تقاضای نیروی کار بیش از 22 میلیون نفر بوده است که این محاسبه، بیکاری حدود چهار میلیون نفری و نرخ بیکاری 15 درصدی را نشان می دهد. آمارهای مرکز آمار کشور نیز نرخ بیکاری 15 درصدی را در حالی تایید می کند که طبق برنامه چهارم قرار بوده این نرخ اکنون 4/8 درصد باشد.

یکی از معانی این فاصله نیز همین است که کسب و کاری راه اندازی نشده که فرصت های شغلی ای جدیدی ایجاد شود تا بتواند نرخ بیکاری کشور را تعدیل کند.



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-108117-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d9%88%d8%b6%d8%b9%db%8c%d8%aa-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a2%d9%81%d8%b1%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%b1/
  • ۹۵/۰۷/۰۶
  • gfhnvn asdasd

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی